A TV műsorokban nincs nagy meglepetés az otthoniakhoz képest. A TV sorozatok (NCIS, CSI, Dr. House, stb.) ugyanazok, csak előrébb tartanak a történeteikben. Az otthoninál viszont sokkal több mozifilm van műsoron; gyakorlatilag egész nap, bármikor lehet találni 4-5 csatornát amelyek éppen mozifilmeket játszanak. Estére ez besűrűsödik, és egy hétköznap este 10-12 film közül választhatsz.
Austin nagy részét csak pár nagy kábel TV társaság fedi le, amelyek közt szabályos területszerző háború folyik. Az AT&T és a Time Warner cégek, egymást folyamatosan túllicitáló hirdetésháborút folyatnak TV hirdetésekben, plakátokon, mindkettő a másiktól reméli átcsábítani a nézőket. Mindkét cég szélessávú internetet is biztosít a kábelen keresztül, ha már egyszer be van kötve. Mivel a názők nagy része ezeket a társaságokat használja, egy adott műsort mindenki, aki pl. a Time Warner előfizetője, ugyanazon a számú csatornán lát. Ezért működik az, amit az amerikai filmekben gyakran látni, hogy az egyik ember izgatottan felhívja a másikat azzal hogy "kapcsolj a 72-es csatornára, nézd, mi megy ott!".
Friss játékosként jelent megy nemrég a pályán a DirecTV nevű társaság, amelyik műholdas antennát ad az előfizetőknek, így kerülve meg a kábelháborút. Mindhárom cég kedvezmények garmadáját ígéri, ha őt válassztod. A DirecTV, amelynek új fiúként a legkeményebben kell megdolgozni a vevőkért, három hónapos ingyen HBO és más mozicsatorna hozzáférést, 200 dollár értékű Best Buy vásárlási utalványt kínál. Drágább programcsomag választásnál olyan sportcsomagot adnak, amelyen az összes amerikai futball NFL meccset kiemelten közvetítik. Egyszerre 8 meccset nézhetsz egy képernyőn, nehogy elmulassz egy gólt, és részletes extra elemzést kapsz a játékosokról, a stratégiáról, stb. Emellett a DiercTV folyamatos TV hirdetésekben, egy mókust simogató pasassal reklámozza, hogy ők mennyire környezetbarátok: mivel műholdas közvetítést használnak, nem kell kivágni a fákat a kábelek lefektetése miatt.
A programcsomagok 60-117 dollár között vannak havonta. TV-t kb. 60 ezer és 600 ezer Ft közti áron vehetsz, de az utóbbiért már akkorát, hogy lefektetve családi ebédlőasztalnak is megfelelne.
A programszolgáltatók versenyéhez csatlakozott nemrég a Netflix, amely internetes szolgáltatásként kínálja havi mindössze 8 dollárért mozifilmeket, TV sorozatokat. Ugyan nem a legfrissebbeket, kissé várni kell, amíg egy új film hozzáférhetővé válik. Viszont cserébe nem kell TV előfizetés, csak egy számítógép vagy iPad, és azt a filmet nézed amelyiket akarod. Erre a DirecTV azzal vágott vissza, hogy náluk közel egy hónappal korábban megnézheted az új filmeket, mint ahogy a Netflixen megjelenik.
A versenyt csak tovább élezi, hogy az utóbbi időben megjelent tablet-ekre, pl. az iPad-ra, vásárolhatsz letölthető mozifilmeket. Tehát a TV veszít a versenyképességéből. Az iPad egy gyakorlati hasznosításának nemrég voltam szemtanúja: amíg a szülők a Sears-ben vásároltak, a kis gyereket, hogy ne barangoljon el vagy sírjon unalmában, beültették a bevásárlókocsiba egy iPad-del, amin a Toy Story című gyerek mozi ment. Másfél órára a gyerek le volt kötve. Meg még ki tudja, hány mozi volt "betárazva" az iPad-re.
Egy-egy csatorna gyakran tart tematikus napokat, hogy vonzzák a nézőket. Pl. a múltkor az egyik csatorna folyamatosan a Batman mozifilmek folytatásait játszotta egymás után 24 órán át, újra és újra elölről kezdve. Egy másik csatorna "szuperhős hétvégét" tartott és szombat-vasárnap semmi más nem ment, mint a Pókember összes része, a Vasember 1. és 2. része, Hulk, és hasonló filmek megállás nélkül, egymás után.
A TV műsorok figyelmeztetés nélkül váltanak át reklámra. Az éppen felrobbanó házból lassított felvételben kiugró akcióhős minden átmenet nélkül vált egy autóbiztosítást sipítozva reklámozó, viccesnek szánt, virágmintás ruhás nőbe. A reklámoknak egyébként a bevételen kívül fontos szerepe van: "feltöltik" a TV műsorok idejét, hogy azok mindig pont fél óra vagy egész óra többszöröséig tartsanak. A TV műsort így egyszerű követni. Minden műsor vagy pontosan órakor, vagy óra harminckor kezdődik. A reklám így elég sok, de már otthon is annyi reklám volt a filmekben, hogy nem érzem drasztikusan többnek az itteni helyzetet.
A reklámok tartalma azért más, mint otthon. Mosószert itt pl. alig reklámoznak, viszont szinte kiborul a képernyőből a sok autó hirdetés (most vegyél Ford teherautót, Nissan terepjárót), a biztosítók hirdetései ("a Geico-nál 15 perc alatt 15%-ot takaríthatsz meg az autóbiztosításodon, ezen kívül a lakásod, a hajód és a hójáródat is tudod náluk biztosítani", az Allstate látszólag balesetet szenvedett sofőrje pedig azon kesereg, hogy miért is váltott egy másik biztosítóra 15 perc alatt, amikor az Allstate olyan megbízható volt) és az ételhirdetések. Elképzelhetetlen mennyiségben reklámozzák a pizzériákat, éttermeket a gőzölgő hússzeleteken finoman olvadó és lassan lecsorgó sajtos mártások felnagyított közelképeivel; vagy a gyorséttermeket a hamburgerekből kitüremkedő hússzeletekkel és ropogósan friss zöldségekkel, lassított felvételeken végtelen mennyiségben zuhanó paradicsom- és salátamixszel, a hőségben is párásan hideg üdítőspoharakkal. Nem csoda, hogy sok az elhízott ember az USA-ban - bár ez Texasban tulajdonképpen nem is olyan feltűnő, sokkal rosszabb a helyzet északon, Cleveland, Chicago környékén. A rengeteg ételreklám mind megpróbálja elhitetni veled, hogy tulajdonképpen éhes vagy és pont arra a ráksalátára, olasz tészta hegyre vagy átsült steak-re vágysz, amit ők kínálnak, nem pedig amit az előtte vagy utána sugárzott ételreklámban látsz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése