Nehogy valaki azt gondolja hogy itt közben ősz lett. A meteorológusok minden TV csatornán fásultan ismételgetik napról napra, hogy napközben 100 F felett lesz a hőmérséklet, ismét (június közepe óta) és a közeljövőben ez így is marad, milyen nagyszerű is hogy minden nappal újra és újra megdől a leghosszabban tartó hőség rekordja itt Austinban.
Egy hete még szó volt róla, hogy bevezetik a gördülő áramszünetet, lekapcsolva az áramot egyes kerületekben kb. 20 percre napközben, de ez egyelőre lekerült a napirendről. A város energiaellátására nagyon komoly terhet rak a délután 3-tól este 7-ig tartó időszak; ilyenkor az irodákban, munkahelyeken még teljes gőzzel megy a légkondicionálás, de már az emberek egy része is hazaér a munkából vagy iskolából és a lakásokban is elkezdik fagyosra állítani a levegőt. Itt a szokásos napi rituálé része, hogy amikor egy család elmegy otthonról, az utolsó aki távozik 80 F-re vagy a fölé állítja a termosztátot, hogy napközben ne fogyasszon annyit a klímaberendezés, majd délután az első hazaérkező lenyomja 70 F-ra (direkt Fahrenheit-ben adom meg a hőmérsékletet, legyen egy kis agymunka, ne mindig csak én számolgassak oda-vissza).
Az irodában ahol én dolgozom, persze automata hőmérsékletszabályozás van. Ez egy általam nem ismert okból reggel 8 és 9 közt, amikor beérnek az emberek, olyan hideget teremt az irodában, hogy még nekem is jól jön a hosszúujjú ing, pedig bírom a hűvös időt. A nők magukra terítik és összehúzzák magukon a kardigánjukat. Közben kint a forróságtól remeg a levegő.
De amiről ma írni akartam, az a postai címváltozás kezelése, amiről első (saját) kézből szereztem most tapasztalatot. A postai szolgáltató a US Postal Service, azaz USPS. Amikor az ember költözést tervez és az új címre akarja irányíttatni a leveleit, ezt regisztrálhatja ingyen a legközelebbi postán, vagy az interneten kemény 1 dolláros díj ellenében. Ha az internetet választod, meg kell adni az adataidat, a régi címed, meg persze az újat, valamint a bankkártya adataidat, hogy levonhassák az 1 dollárt. Azt a dátumot is meg kell adnod, mikortól akarod a régi címre érkező leveleidet az új helyre kézbesíttetni. Az átirányítás alapból nem minden levélre vonatkozik (akkor továbbítaniuk kellene a heti 3 tonnányi reklámújságot és "csak neked" szóló ajánlatokat is), hanem a prioritásos levelekre, küldeményekre.
A megadott költözési nap előtt kb. egy héttel még kapsz az USPS-től egy levelet a régi címedre, amiben közlik hogy kaptak egy felkérést a nevedben a küldemények átirányítására: ha valóban ezt akarod, nem kell semmit tenned. Ha valaki szórakozott az adataiddal, hívd fel őket vagy menj be egy postahivatalba és töröltesd az átirányítást.
A költözés után egy héttel az új címeden is kapsz tőlük egy egy oldalas levelet; ebben udvariasan köszöntenek az új helyen, még egyszer leírják a régi és új címet és kérik, ha probléma van az új címzéssel, hívd fel őket vagy... már tudod. Nekem például az apartman számomat lehagyták az új címről (azért megtalált a levél), ezért holnap felhívom őket.
Mivel a posta ilyen módon tud a költözésekről, a legkülönbözőbb cégek használják ki az alkalmat és ugyanabba a borítékba, amiben az új helyen az USPS egy oldalas levelét megkapod, belepréselnek kb. két és fél kiló reklámanyagot, amelyek mind lakberendező és bútorcégek, közeli pizzériák, éttermek és áruházak ajánlatai arra nézve, hogy az új lakhelyedet kétségtelenül az ő boltjukból vagy áruházukból tudod a legjobban berendezni, majd a bevásárlás után ezeket az éttermeket és étkezdéket érdemes rögtön felkeresni egy gyomorfeltöltésre és kis sziesztázásra.
A folyamatos és nagy intenzitású reklámdömpng magyarázata, hogy a néhány nagy ismert cég mellett több ezer helyi kis cég működik minden városban. Mérföldeken keresztül vezethetsz úgy, hogy tipikus földszintes lapostetejű üzletek végeláthatatlan sora mellett hajtasz el, mindegyikben két-három kiszolgáló várja, hogy valaki betévedjen. Műkörmös, fodrász, képkeretező, jógatanár, thai étterem és mobiltelefon szaküzlet, biztosító kirendeltség és tisztítószalon egymás hegyén-hátán. Ezek az üzletecskék névtelen észrevétlenségben maradnak hacsak nem kiabálnak, reklámoznak, nem jelennek meg pár másodperces rádióreklámokban, szórják tele szórólapok ezreivel a környéket azért, hogy néhány vevővel több jöjjön be. Az alatt a pár másodperc alatt, ami figyelmet egy útmenti reklámra vagy egy rádióreklámra fordítasz, megpróbálják elérni, hogy megjegyezd őket.
Például a rádióreklámokban az üzletek, szolgáltatások telefonszámát mindig háromszor ismétlik meg, jól artikulálva. Próbáld ki. Ha háromszor hallasz egy telefonszámot egymás után, elég jó eséllyel legalább pár órára a fejedben marad, ha nem is akarod.
A posta és az üzletek szimbiózisban élnek; a posta engedi, hogy reklámcélokra használják a név- és címtudását, cserébe pedig majdnem minden élelmiszer vagy egyéb üzletecskében lehet kapni az összes méretben postai borítékokat és csomagoló anyagokat. Hátha bevásárlás közben kedved támad valamilyen postai csomagot is feladni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése