2011. augusztus 8., hétfő

Autó

Ma ünneplek! Hosszas utánajárások után ma megvettem Az Autót. A hosszas utánajárást azért mondom, mert meg kellett értenem (vagy kellett volna) a biztosítási fajtákat, a lízingelés és vásárlás közti összes különbséget, mikor jár büntetés a részletfizetés elmaradásáért és mikor nem, stb. De a lényeg, hogy ma egy Nissan Juke boldog tulajdonosa lettem. És most jöjjenek a részletek:

A Juke-nak 3 különböző felszereltségű fajtáját gyártják, de mindegyik ugyanazzal a motorral jön: 4 hengeres, direkt befecskendezéses 1.6 literes, turbó motor 188 lóerővel. Amit vettem, az elsőkerék meghajtásos (van összkerék meghajtásos is, elsősorban annak, aki a Sziklás hegységben él).

Fokozatmentes automata váltója van. Az érzésem és tesztelésem szerint határozottan jobb, mint a hagyományos automata váltó, amelyik, szerintem, túlságosan "csúsztatja a kuplungot" a lehetőségek szerinti finom váltásokhoz. A motornak, a váltónak és a kocsi többi berendezésének (felfüggesztés stb.) 3 működési módja van: "gazdaságos" (ilyenkor fogyaszt a kocsi a legkevesebbet), "normál" és "sportos". Azért, ha az ember mégiscsak kézi váltást akar, lehet vele "fel" és "le" váltani. Ilyenkor az autó úgy tesz, mintha hagyományos kézi váltója volna, és "fokozatonként" egy adott sebességtartományban tartja magát. Egyébként elméletileg, a katalógus szerint, lehet tényleg kézi váltóval is kapni, de tudtommal az olyan ritka, hogy egész Texasban, de még dél Kaliforniában sincs kézi váltós.

"Intelligens" kulcsa van, ami annyit jelent, hogy a kulcsot elég a zsebedben tartani és úgy megnyomni egy kis gombot az ajtó kilincsén. Ez nyitja illetve zárja az autót. Ha beültél, a kulccsal a zsebedben egy indítógombot kell megnyomni ahhoz, hogy beinduljon a szerkezet.

Maga az autó belülről elég tágas, kívülről kisebb mint minden más terepjáró. Ez talán látszik az alábbi fotón, a többi autó közt.

Az otthoni választékhoz képest, bevallom, nekem szemkápráztató, amivel ez a kocsi fel van szerelve. De az elmúlt hetekben annyi hirdetést illetve kocsit láttam, hogy elég egyértelművé vált, itt az új kisautókban (pl. Ford Fiesta) is sokkal több automatika és számítógépes vezérlés van, mint amit otthon megszoktam.

Szint mindegyik típusú újabb kocsin, a gyártótól függetlenül, az alábbi dizájn látható. A sebességmérő és a fordulatszámmérő szinte egy-egy csőben van, a kettő között pedig minden más információt összezsúfolnak.

A középső konzolon van a GPS navigáció, rádió, és egy I-CON nevű vezérlőrendszer. Ez egyik állásában a klímát, másik állásában a kocsi fent említett viseledését vezérli (normál, gazdaságos vagy sportos üzemmódban). Az alábbi képen a felső képernyő a rádiót mutatja, alatta pedig az I-CON rendszer az üzemmódokat. Éppen normálra van állítva.

Itt pedig a felső képernyő a navigációt mutatja, alatta az I-CON pedig a klíma vezérését.

A különböző tesztek és autós magazinok eléggé kételkedve fogadták a fokozatmentes automata sebességváltó és egy turbó motor összeházasítását, mondván, hogy egy turbóhoz sokkal jobban illik a kézi váltó. De a tesztekben sorra elismerik, hogy a fura házasság ellenére a Juke-ban ez a megoldás valahogy jól működik. Eléggé dinamikus, sportos; a méretei miatt nagyon fodulékony és könnyen, kis ívben lehet vele kanyarodni.

Megnéztem a Juke-ot a magyar Nissan web oldalakon is, érdekes módon ott teljesen más felszereltséggel (pl. többféle motortípussal) kínálják. És határozottan drágább, mint itt.

A külsejéről írva abban mindegyik cikk egyetértett, hogy elég egyedi. Sokan azt mondják, olyan az eleje, mint egy béka. Az egyik helyi cikk jobb híján "funkly"-nak hívta, a "funky" (eredeti, ötletes) és az "ugly" (csúnya) szavak összevonásával. Egy másik cikk szerint bizonyos, hogy a Nissan földönkívüliekkel terveztette a kocsit. Amikor először láttam, még Magyarországon, nekem is eléggé "funkly" érzésem volt. De az igazság az, hogy valahányszor újra megpillantottam, mindig egyre jobban tetszett. Most pedig boldog vagyok vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése