2011. augusztus 27., szombat

Utazás

Vissza Európa felé az első állomás Dallas volt, ahonnan Frankfurtba repültem tovább. Az amerikaiak - és talán a nagy távolságok miatt a texasiak különösen - gyakran és olyan természetességgel használják a repülőt, mint mi a vonatot vagy buszt. Egy belföldi repülőjegy 200-300 dollár körüli áron van. és ezért az USA egyik nagyvárosából szinte bármelyik másik nagy repülőtérrel rendelkező városba át lehet ugrani. A kisebb városokkal már más a helyzet, onnan először egy nagyobb városba kell repülni és átszállással lehet továbbmenni. Még így is igen népszerű ez az utazási forma.

Austinból Dallasba autóval kb. 3.5 óra az út, repülővel alig több mint egy óra. A repülő felszáll, eléri az utazó sebességét és magasságát, majd nemsokára elkezd fékezni és ereszkedni. A leszálláshoz készülődve, a stewardess bemondja, hogy a dallasi reptér melyik kapujához fogunk megérkezni, majd az átszálló beföldi utasok számára felsorolja, mely kapuktól indulnak tovább a gépek más városokba. A nemzetközi repülőjáratok már bele sem férnek a listájába, ami így is elég hosszú. Kansas City-től Hawaiin át Washington, Seattle, New York mind felsorolásra kerül, az A, B, C terminálok valamelyik kapujától indulva (a D a nemzetközi járatoké).

Innentől idézem a Wikipédiát: Az USA-ban Texas államnak van a legtöbb repülőtere. Ezek közül a dallasi a legnagyobb, 73.15 négyzetkilométeren terül el (Összehasonlításul, a ferihegyi reptér 15 négyzetkilométer). Összforgalmát tekintve a világon a hatodik, az USA-ban a negyedik legnagyobb. 2010-ben közel 57 millió utas használta.

A dallasi reptér öt nagy terminál épülete alaprajzra egy óriási négylevelű lóherét formáz (az A, B, C, D terminálok) egy szárral (az E terminál). Ezeket egy Skylink nevű automata gyorsvasút köti össze. Az én austini belföldi járatom az A terminálon szállt le, de Frankfurtba a nemzetközi D terminálról indultam tovább. A Skylink vezető nélküli, teljesen automatizált vasúti kocsijai 2 percenként érkeznek a terminálokra és közel 60 km/h sebességgel közlekednek. A pályáját betonoszlopok tartják magasan a föld felett. Minden terminálon két megállója van, mivel a terminálok olyan nagyok, hogy legalább két megálló szükséges ahhoz hogy egy Skylink megálló még sétatávolságban legyen bármelyik kaputól. Ezzel csak 5 percbe telt, hogy az A terminálról átjussak a D-be, nem messze a kaputól, ahonnan a gépem indult.

Az óceán feletti 10 órás út most kényelmesebb volt, mint júniusban a másik irányba. A hossszútávú repülés két fájdalmas kényelmetlensége az ülés és az állandó zaj. Az ülésen nem tudok segíteni, amíg meg nem nyerem a lottó ötöst és minden repülőútra business class-on nem megyek, de ami a zajt illeti, beruháztam egy zajcsökkentő fejhallgatóba. Ez egyrészt teljesen befedi a fület, másrészt kis mikrofonokkal folyamatosan követi a környezet zaját és olyan hanghullámokat indít a fül felé, amelyek kioltják a külső zaj hullámait. Az hogy zenét vagy egy film hangját is hallgatod rajta, plusz sziolgáltatás, de a zajcsökkentés akkor is működik, ha csak felveszed és bekapcsolod. Be kell vallanom, ég és föld a különbség. Egy kis zaj megmarad és természetesen a repülőgép testének remegését sem lehet kioltani, de a hangos és állandó zúgás 80-85%-át kiszűri ez a fejhallgató. Nagyon sokat segített. Az út végén nem éreztem olyan lestrapáltnak magam és aludni is többet tudtam a gépen.

Paderborn aranyos kis német város. Most szombaton volt pár órám, hogy bejárjam a központját. Tiszta, rendezett, több nagy régi templommal a városközpont körül. A főtéren egyenruhás zenekar játszott (azt hiszem tűzoltók, de nem esküszöm meg rá). A belváros sétálóutcáiban nyüzsögtek a helybeliek és a turisták. Kicsit olyan volt mint otthon a Váci utca egy hétvégén. A texasi forróság után számítottam egy kis változatosságra, de a csütörtök - péntek rekord meleg volt itt is. Mondjuk több a fa, erdő, mint Texasban, és a növényzet nem annyira sínylette meg a forróságot, mint ott. Aztán péntek este pont a munkaidő végére beborult, és felhőszakadás zúdult a városra. Még szombaton is borús maradt az idő.

Most szombaton 5 óra után megjelentek az első napsugarak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése