2016. július 30., szombat

Vitorlások találkozója

2013 után idén újra szerveztek Chicago-ban nagy vitorlás hajó találkozót, a Pepsi szponzorálásában. Ezeket a nagy vitorlásokat itt "tall ship"-nek nevezik, innen a rendezvény neve (Pepsi Tall Ship 2016). A rendezvény szerdán (július 27) délután kezdődött,a hajók ünnepélyes felvonulásával. A Navy Pier, Chicago leghíresebb mólója végén fehér díszegyenruhás tengerész zenekar játszott, amíg a résztvevő hajók 7-8 percenként egyesével, gyönyörű teljes vitorlázattal "elvonultak" a mólón összegyűlt tömeg előtt.

Az érkező hajókat a hurrázó tömegen kívül chicago-i tűzoltóság hajója üdvözölte vízágyúinak sugaraival és vízpermetével.
A legtöbb felvonult vitorlás észak-amerikai, történelmi hajók hűen újraépített másai. Például a "Niagara" és a "Pride of Baltimore" az USA-ból és a kanadai "Playfair" alább



De az esemény két főszereplője tagadhatatlanul a spanyol "Andalucia" galleon...

... és az eredeti technikával felépített viking "Draken Harald Harfagre".


E hajók legénysége is lelkesen integetett a tömegnek, ahogy elhajóztak a móló előtt.

A kikötött hajókra csütörtöktől vasárnapig fel lehetett menni, míg a legénység körbekalauzolt és megmutatott mindent. Ez volt az igazi mulatság, és rengeteg lelkes hajó-rajongó gyűlt össze minden nap.

Először az amerikai "Niagará"-t látogattuk meg, egy 1812-ben épült hadihajó pontos mását.




Utána átsiettünk az esemény szó szerint legnagyobb szenzációjához, a spanyol galleon-hoz.

A galleonok közel 300 éven keresztül uralták a tengereket és óceánokat. Ez a hajó tökéletes másolat: a fém alkatrészek és pántok kovácsolt vasból készültek és nem spóroltak a kötélzettel sem. A látogatásra az ágyúnyílások mind felnyitva, az ágyúk tüzelési helyzetben rögzítve.

 


A hátsó fedélzet és a kormánykerék:

A kötélzet festői összevisszasága tökéletes rendbe volt szedve, így a nézelődőknek egyáltalán nem volt útjában.
 A kapitány kabinja:


A elülső fedélzeten a hajó harangja, és az előárboc:

A viking sárkányhajó 7 hét alatt jött át az óceánon és hajózott a Nagy Tavakon Chicago-ig. A hajó rengeteg érdeklődőt vonzott:

Egy alacsonyabb mólónál horgonyozták le, lévén sokkal alacsonyabb építésű mint a többi vitorlás hajó.

A sárkányfej élénken kémlelte Chicago látképét.
 
 A hajó hátsó részén Odin isten két hollója áll kifaragva. A mitológia szerint e két holló, Huginn és Muninn, minden nap körberepüli a Földet és híreket hoznak Odinnak.


 Mellettük a hajó gyönyörűen kifaragott kormánylapátja:

Dán idegenvezetőnk, a legénység egy tagja elmondta, hogy folyamatosan tanulják a hajó kezelését. Megépíteni még csak meg tudták a fennmaradt viking leletek alapján, de semmilyen írásbeli nyoma nem maradt annak, hogyan kell egy ilyen hajót kezelni. Tekintve hogy a vikingek idejében az írást még kőbe vésték, nem maradtak fenn hosszas írásművek. Úgyhogy videóra veszik az útjukat, és abból tanulnak hogy időnként visszanézik a hajó reagálását a legkülönbözőbb szél szituációkra, a kormánylapát és az óriás vitorla beállításaira.

Az eredeti technológia szerint kátrányt használtak a palánkok és kötélzet megerősítésére, vízhatlanná tételére. Úgyhogy külön figyelmeztettek minket, ne dőljünk neki semminek, ha nem akarjuk hogy a ruhánk úgy nézzen ki mint a legénység foltos és láthatóan sokat viselt nadrágjai.


Nagyszerű nap volt, a chicago-i időjárás is méltó volt a hírnevéhez: reggel még esőt jósoltak, úgyhogy nyugodtan kimehettünk erre az eseményre. Jó eséllyel fogatunk rá hogy sütni fog a nap, és úgy is lett.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése